Bedrijfsvoering

Opgave beheerste risico’s

Informatiebeveiliging
De afhankelijkheid van systemen en betrouwbare data neemt toe. Dat maakt ons digitaal kwetsbaar. Hackers proberen gebruik te maken van de mens als kwetsbare factor door bijvoorbeeld phishing-mails te sturen. Om ons hiertegen weerbaarder te maken, voeren we bewustwordingsacties uit en doen we crisisoefeningen. Ook laten we onze technische beveiligingsmaatregelen testen door middel van pentesten. We bouwen verder aan ons interne en externe netwerk om kennis over informatiebeveiliging te delen.  

Privacy
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) richt zich op de bescherming van persoonsgegevens. We verwachten dat de invulling van deze open norm meer vorm gaat krijgen. De AVG eist dat wij kunnen aantonen dat we voldoen aan deze Europese regelgeving. In 2020 zagen we de verschuiving van maatregelen treffen naar maatregelen beheren. Het beheren doen de vakgroepen in 2021 zelf. Ze leggen verantwoording af via de P&C-cyclus, monitoren zelf hun eigen activiteiten door middel van een dashboard en leveren een bijdrage aan het aantoonbaar voldoen.
We bouwen verder aan ons interne en externe netwerk om kennis over de bescherming van persoonsgegevens te delen. Daarnaast blijven we werken aan het vergroten van de bewustwording onder onze medewerkers. We stemmen dit af met andere vakdisciplines, zoals Arbo en integriteit.

Calamiteiten en crisisbeheersing
In 2020 is een start gemaakt om de calamiteitenorganisatie verder te professionaliseren. We willen zo goed mogelijk voorbereid zijn op incidenten en calamiteiten om zo de veiligheid te vergroten en het afbreukrisico te verkleinen. We gaan verder met de uitwerking van de nieuwe meerjarenbeleidsvisie crisisbeheersing 2020-2023. In deze visie staan tien verbeteringen. De uitrol van deze verbeteringen is absoluut noodzakelijk. Zo zijn we als organisatie beter ‘in controle’ op zowel operationeel, tactisch als strategisch niveau. We blijven ook sterk focussen op opleiding en trainen. De nieuwe trainer en coördinator crisisbeheersing zal in 2021 ook werkzaam zijn voor waterschap Noorderzijlvest. Dit zorgt voor efficiency.

Netcentrisch werken
Het jaar 2020 stond vooral in het teken van de verbetering ’netcentrisch werken’. Netcentrisch werken is het snel en efficiënt informatie uitwisselen tussen verschillende partijen, zowel intern als extern (denk aan veiligheidsregio’s, waterschappen of Rijkwaterstaat). Zo bouwen we een gezamenlijk beeld op van een incident, calamiteit of crisis. Zo’n gezamenlijk beeld is belangrijk voor een efficiënte en effectieve gezamenlijke aanpak. In 2021 ronden we dit project af en werken we op een eenduidige manier zoals bij alle waterschappen het geval is.

Deze pagina is gebouwd op 02/18/2021 09:12:05 met de export van 02/18/2021 09:02:29